تاریخچه ی شهرداری

در دهه 1330 با توجه به یکپارچگی آبادی های اطراف و گستردگی منطقه و نیاز به داشتن مدیریت واحد در اداره امور شهری، برابر ضوابط تعریف شده “عباس آباد” به عنوان شهر شناخته و درسال 1336 در این شهر شهرداری تاسیس گردید .
اولین شهردار آن سعدالله دانش کجوری بود و تا سال 77 آقایان جمشید سالاریان، سبحانقلی میار، احمد نصیریان، محمد وارسته، سید علی اکبر هادوی، رضا علیپور، ارسلان یوسفی، مصطفی عاطف، حسین خدیر، نادر جعفری و علی رضا الله قلی شهردارانی بودند که از سوی استانداری انتصاب و به ارائه ی خدمت پرداختند. در اسفند 1377 با برگزاری اولین دوره ی انتخابات شوراها، انتخاب شهرداران توسط شوراها شکل گرفت و در 9 اردیبهشت 78 همزمان با شروع فعالیت اولین دوره شوراهای اسلامی شهر آقای مهندس محمدرضا ملاامرجی به عنوان اولین شهردار انتخابی تعیین و مدیریت شهر به دست وی سپرده شد. علی اصغر موسی پسندی دومین شهرداری بود که بر کرسی مدیریت شهری نشست و تا پایان دوره سوم شوراها نیز به عنوان شهردار باقی ماند. در دوره چهارم شورا، مجددا مهندس ملاامرجی به این کرسی بازگشت و دوره پنجم دوباره جای خود را به دکتر علی اصغر موسی پسندی داد. با شروع به کار دوره ششم فعالیت شوراها، منتخبین این دوره مهندس سپهرداد شیخ الاسلامی را به عنوان شهردار عباس آباد برگزیدند.
با شورایی شدن بدنه مدیریت شهری علی رغم وجود برخی از ضعف های مدیریتی که در ابتدای راه وجود داشته اما بخاطر شکل گیری اداره امور شهری بر بستر تصمیم گیری داخلی، برخی تحولات خوبی نیز صورت گرفت. اقدام در جهت توسعه شهری از نظر عقب نشینی املاک، تعریض و آسفالت معابر و خیابان ها، بازگشایی رینگ شهری، تجهیز ناوگان حمل و نقل، افزایش قدرت چانه زنی نمایندگان مردم در جهت جذب اعتبارات و . . . از جمله مواردی است که می توان به آن اشاره کرد. یکی از اتفاق های مهمی که پس از شکل گیری شوراها در شهر عباس آباد به خوبی توانست خودنمایی کند موضوع شهرستان شدن عباس آباد در سال 1389 بود که به عنوان مطالبه عمومی مردم با پیگیری های شوراهای منطقه صورت گرفت.